Zespół do Spraw Doradztwa Zawodowego tworzą:
- Dorota Nasierowska
- Bożenna Wapińska
- Magdalena Karbowiak
- pozostali nauczyciele Szkoły.
ZAŁOŻENIA DO SZKOLNEGO PLANU DZIAŁAŃ ZESPOŁU DS. DORADZTWA ZAWODOWEGO
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 39 IM. E. JANKOWSKIEGO WARSZAWA, UL. BEŁSKA 1/3
Szkolny Plan działań Zespołu ds. Doradztwa Zawodowego został stworzony w celu popularyzowania wśród naszych uczniów znaczenia planowania kariery zawodowej przez całe życie. Chcemy, by nasi absolwenci byli gotowi do podejmowania wyzwań, jakie będą pojawiać się po ukończeniu kształcenia w Naszej Szkole.
Zadania główne
POGŁĘBIANIE WIEDZY O ZAWODACH I WYMAGANIACH ZWIĄZANYCH Z ICH WYBOREM
WYZWALANIE AKTYWNOŚCI DO PLANOWANIA WŁASNEJ KARIERY
PRZYGOTOWYWANIE DO PODEJMOWANIA KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO
PRZYGOTOWYWANIE DO WEJŚCIA NA RYNEK PRACY
TWORZENIE ZASOBÓW INFORMACYJNYCH, DYDAKTYCZNYCH I METODYCZNYCH Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO
WDRAŻANIE RÓŻNYCH FORM PRACY Z UCZNIEM
POPULARYZOWANIE TEMATYKI DORADZTWA ZAWODOWEGO
Zadania szczegółowe
- Ocenianie własnych zdolności i możliwości
- Tworzenie systemu wartości realizowanych w poszczególnych sferach życia
- Określanie zainteresowań i kierunków aktywności
- Rozpoznawanie ról społecznych i modeli życia
- Poznawanie wymagań świata pracy
- Poznawanie grup zawodów
- Nauka umiejętności wyznaczania celów zawodowych
- Przygotowywanie planów dotyczących życia zawodowego
- Planowanie ścieżek edukacyjnych
- Zapoznawanie z ofertami edukacyjnymi szkół policealnych i wyższych
- Poznawanie zasad rekrutacji do szkół policealnych i wyższych
- Poznawanie praw i obowiązków absolwenta szkoły ponadgimnazjalnej
- Poznawanie aktywnych metod poszukiwania pracy
- Tworzenie dokumentów aplikacyjnych
- Przygotowywanie do rozmowy kwalifikacyjnej
- Poznawanie zasad prawidłowego zawierania umów o pracę
- Rozpoznawanie możliwości samozatrudnienia i zatrudnienia za granicą
- Gromadzenie materiałów, filmów, programów multimedialnych, poradników metodycznych, prenumerata czasopism
- Stosowanie poradnictwa grupowego
- Wdrażanie poradnictwa indywidualnego
- Stosowanie aktywnego przepływu informacji
- Uczestniczenie w targach edukacyjnych
- Uczestniczenie w targach pracy
- Współpracowanie z instytucjami
- Współpracowanie z rodzicami
- Współpracowanie z lokalnymi przedstawicielami rynku pracy
Formy realizacji
- godziny lekcyjne: wychowawcze, wychowanie do życia w rodzinie, przedmioty powiązane z przedsiębiorczością, przedmioty zawodowe, języka polskiego
- spotkania z rodzicami i absolwentami Szkoły
- zajęcia w Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej
- samokształcenie
- gazetka szkolna, strona www szkoły, Facebook szkoły, blog o zawodzie technik ochrony środowiska
- targi edukacyjne
- spotkania ze studentami
- współpraca z placówkami oświatowymi zatrudniającymi doradcę zawodowego
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- ścienna tablica informacyjna
- okolicznościowe plakaty
- ogólnoszkolne konkursy z zakresu przedsiębiorczości i doradztwa zawodowego
- udział w targach pracy i edukacyjnych
- współpraca z rodzicami