Rola poradni psychologiczno-pedagogicznych:
- Diagnozowanie dzieci
i młodzieży – poradnia wydaje opinie i orzeczenia, wspomaga nauczycieli
w zakresie pracy z dziećmi i rodzicami
- Udzielanie
dzieciom, młodzieży i rodzicom bezpośredniej pomocy
psychologiczno-pedagogicznej – pracownicy poradni prowadzą terapie,
grupy wsparcia, warsztaty, udzielają porad, mediują, interweniują
w sytuacjach kryzysowych.
- Wspieranie wychowawczej
i edukacyjnej funkcji szkoły – pracownicy podpowiadają nauczycielom, jak
rozwiązać problemy wychowawcze, rozpoznać potrzeby uczniów i rozwijać
talenty, współpracują ze szkołą przy udzielaniu uczniom pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, podejmują działania edukacyjne z zakresu
profilaktyki uzależnień i ochrony zdrowia psychicznego. Do zadań poradni
należy właściwa organizacja kształcenia uczniów niepełnosprawnych. Poradnia wspólnie ze szkołą określa niezbędne
warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, także
z wykorzystaniem TIK, odpowiednio do potrzeb i możliwości ucznia
niepełnosprawnego. Poradnie prowadzą specjalistyczną diagnozę
dziecka, określają jego potrzeby edukacyjne i rozwojowe oraz wskazują
warunki ich realizacji, formy terapii i rewalidacji, potencjalne
możliwości, mocne strony dziecka. Działania te mają na celu zaprojektowanie
środowiska edukacyjnego oraz wsparcie merytoryczne dyrektora
i nauczycieli pracujących z dzieckiem niepełnosprawnym, tak by proces
uczenia był jak najbardziej efektywny.
- Wspomaganie szkół, przedszkoli i placówek poprzez zaplanowane działanie realizowane bezpośrednio w szkole
lub placówce, mające na celu poprawę jakości jej pracy. Obowiązkiem poradni jest zaplanowanie i prowadzenie działań mających
na celu poprawę jakości pracy szkoły w zakresie wynikającym z kierunków
polityki oświatowej państwa, zmian wprowadzanych w systemie oświaty,
wymagań stawianych szkołom, realizacji podstaw programowych,
rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu
nauczania i wychowania, wyników i wniosków nadzoru pedagogicznego,
wyników sprawdzianu i egzaminów, a także – co bardzo ważne – innych
potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę. Wspomaganie to proces ciągły, obejmujący kilka
etapów: diagnozę potrzeb, zaplanowanie działań naprawczych, wdrożenie
zmian, ocenę efektów, opracowanie wniosków do dalszej pracy. Poradnia towarzyszy szkole na wszystkich etapach
podnoszenia jakości pracy, nauczania i wychowania.